Sayın Kemal Kılıçdaroğlu toplumun çok önem verdiği bir konuyu ele aldı. Bu güzel. Bunu Cem Uzan da düzenli dillendiriyor, bunu unutmamak gerekiyor.
Kaba bir taslak veriyor: ÖTV'ler Lüks olmayan otomobillerde inecek. Bu Üniversitelilere 'Vergisiz İlk Araba' modelinden sonra dikkate alınması ve acilen değişmesi gereken bir konu.
Çünkü Şatafat / İsraf Politikası bitince, T.C.'nin mevcut kendi Demirbaşları kullanılmaya başlayınca, her ay Yüz Milyonlarca TL Yandaş ve Akraba Müteahhit ve Filo Sahiplerine gitmeyince, Devletin gider bütçesi de haliyle devasa küçülecek.
Yeni hükümetin tekrar Çankaya'ya geçişi ile ve böylece giderlerin kısılması ile yıllık masraflarda 5 Milyar TL düşüş beklenebilir - çünkü daha 2020 Sayıştay Raporuna göre 2,8 Milyar TL harcamış o Saray. Eh, TÜİK Enflasyonunu da ekleyin, aaaa bir de Asgari ücretler değişince diğer maaşlar da yükseliyor mesela, vs. vs.
Kısaca Şatafat dönemin bitmesi ile devasa bir gider kısılması mutlak olacak tabii. O yüzden nerede, hangi kalemlerde en etkin DOLAYLI (!) Vergi iptalleri söz konusu olacak? Bu tespit ediliyordur - Ekonomiyi daha çok olumlu etkileyen branşlar olacak tabii. Örneğin
- Araç Sektörü
- Emlak Sektörü.
- Beyaz Eşya ve Telekomünikasyon/Bilişim Sektörü
- Eğlence Sektörü
Güncel olması ile Araç Sektörü 'nü ele alayım.
Bir Almancı olarak on yıllarca başka bir Ülkede gelişmiş olan vergilendirme sistemi ile Araç piyasası altında yaşadım: bu ülke Almanya. Genel olarak izlemeye de devam ederim.
Burada bazı sorular DOĞRU çözülmezse DOĞRU bir yere varılamaz. O zaman soruları alalım:
- Hangi Araç Ekonomik, hangi Standart, hangi Lüks? Bu ÖTV'yi belirleyecek.
- Elektrikli, Hidrojenli ve Hibrit Araçların özel Statüsü nasıl desteklenecek / vergilendirilecek?
- Diğer Araç Vergilendirmeler neye göre yapılacak? Otoyol Ödemeleri ile bir temel pencerede alınacak mı?
- Gümrük Vergisi olayı ne olacak? Dışardan gelen Arabaların İthalat kriterleri nasıl olacak?
- <=1300cc Arabalar Ekonomiktir. ÖTV yok.
- <=2000cc ve yerli üretim Arabalar Standarttır (bu ayrım önemli). ÖTV yok.
- 2000cc - 2500cc Araçlara %50 ÖTV ödenmeli.
- 2500cc üstü Araçlar Lüks sınıfında ve %100 ÖTV ödemeli.
- 2. El Araç Satışlarda ÖTV indirimler Araç Motorların Euro Normlarına ve yaşlarına göre düşer.
ÖTV'si Sıfır olan Araçların ikinci el Satışlarında ÖTV'si olamaz.
5 Yaşından eski araç alım satımlarda ÖTV sadece Lüks Otomobillerden alınır, oran ise MTV'siz & KDV'siz Satış Fiyatın %10'udur.
Basit bir tanımlama vardır: Motorun Hacmi küçüldükçe, Devir yüksek seyir ettikçe ömrü o kadar azalır.
Hibrit Araçlar ise dahili kullandıkları Jeneratör Motorların normal Euro Normuna göre ve kullanılan ek Enerji Tasarruf Teknolojilerin (mesela fren kullanımda Jeneratör özelliğini kullanarak Enerjinin tekrar Bataryalara geri iletilmesi gibi) oranına göre indirimli Vergi ödemeleri de mantıklı. Mesela Benzinli Versiyonu 100km'de 7Ltr. yakıt tüketen ve Hibritli versiyonu 3,5Ltr. tüketen Araç vergi indirimi uygulanmalı. Ne kadar tüketim tasarrufu ve düşük Emisyon, o kadar indirim.
- %100 Türkiye'de üretilen Araçlara Gümrük Vergisi yok.
- Kısmen ithal Parçaları olup Yerli Toplama Araçların Gümrük Vergisi, Piyasa fiyatının %30'dur (örn. TOGG).
- İthal, Fabrika Çıkış Yakıtlı Araçların Gümrük Vergisi %75'tir.
Hibrit Araçların Gümrük Vergisi %65'tir.
%100 Elektrikli Araçların Gümrük Vergi oranı ise %50'tır.
Bu oran her sene ilgili makamlarca değerlendirilip tekrar gereksinimlere göre düzenlenir. - 5 yaşından eski Araç ithal edilemez.
>=1 yıllık Araçların Gümrük Vergisi, Yurt Dışı Döviz Birimin Satış fiyatının %50'dir.
Bu oran, her yaş için %10 artıyor.
5 yaşında, 8.000€ tutarında bir Araç böylece 16.000€ olarak Türkiye'ye girebilir.
1 yaşında 10.000€ tutarında bir Araç 15.000€ olarak Türkiye'ye girer. - 2. El İthal Araçların Ek ÖTV oranları Motorların Euro Normları ve yaşlarına göre hesaplanır. Bu Hesaplama TSE tarafından yapılır.
2. El Lüks İthal Araçların Ek ÖTV oranları Gümrük Vergisi oranındadır. - 2. El Elektrik veya Hibrit Araçların İthalatı ve vergilendirme oranları, T.C.'de mevcut olan veya üretilen Akü veya Batarya mevcudiyetine bağlı Gümrük Vergiler belirlenecektir.
İlke, yerli üretime göre düşük Gümrük Vergi oranlardan yükseltilir:
- Bataryalar TSE Sertifikalı yerli üretiliyor mu? -> Düşük Gümrük Vergisi.
- Bataryaların üretimi yok ama İthalatı var mı? Yüksek Gümrük Vergisi.
- Bataryaların hem üretimi yok, İthalat eden Şirket yok? Araç girişi yasaklanır. - Kurumsal Oto İthalatını sadece MERSİS No.'lu, Gelir Vergisine Tabii Şirketler ve T.C. Vatandaşı yapabilirler. Bireyler, 24 Ayda birden fazla araç satışlarında Satın Alma & Satış Kontratları göstererek Karların %25'ini Vergi olarak ödemek durumundadır.
- Yabancı uyruklu Vatandaşlar, araçları ile giriş yapmaları durumunda Araçların Şase numarası üzerinden satışı 5 seneliğine Bloke edilir, akabinde satış kriterleri T.C. 'de satın alınmış Araç gibi sayılır ve satılır, herhangi bir çıkış ve giriş zorunluluğu yoktur.
- Satış için ithal edilen Araçların Muayenesi ve Egzoz Testleri Araç giriş Tarihinden 30 günden eski olamaz.
- Devlet, kendi Ekonomisi ve Vatandaşı için elbette avantajlar sağlayacak ve - gelecek nesillerimiz için daha da önemlisi - Ekolojik kriterleri ön planda tutmak zorunda.
- Devlet bu Pazardan kar gütmemeli, bunu ticari modele dönüştürmemeli. Üretim ve Yerel Üretimi destekleyen Rekabet Ekonomisinde Devlet Tüccarlığa girmemelidir.